משקפיים לספורטאים

ספורטופטיקה – משקפיים לספורטאים

בשנים האחרונות גדל משמעותית מספרם של אנשים בישראל העוסקים בספורט כתחביב, או באופן מקצועי. באופן טבעי גם הטכנולוגיה של הספורט התקדמה, והביאה עמה חידושים רבים בתחום האופטיקה של הספורט, ומשקפיים המותאמים במיוחד לספורטאים בענפים השונים.  עמוס ריינד, אופטומטריסט מנוסה וטריאתלט חובב, עושה סדר ומסביר את כל מה שצריך לדעת לפני שבוחרים משקפיים לספורטאים.

לחוש הראיה השפעה לא מעטה על יכולתנו לבצע פעולות גופניות שונות. כיום ניתן למצוא מענה לטווח רחב מאוד של צרכים ורצונות שיתאימו לכל אחד באופן מדויק. בפעולות ספורט מאומצות או תחרותיות יש צורך בראייה חדה במיוחד, וכן בתכונות ראייה משופרות כמו התמקדות, יכולת מעקב אחרי גופים מהירים, ראיית ניגודים גבוהה, ובכלל, ליקוי ראיה פוגע בביצועים.

ההתקדמות הטכנולוגית היום מאפשרת לכל אדם למצוא פתרונות אופטיים מדויקים עבור צרכיו בהתאם לענף הספורט בו הוא עוסק, בין אם מדובר ברוכב אופניים שיוצא כל סוף שבוע לטיול בשטח וזקוק להגנה על העיניים מפני השמש, ובין אם מדובר בשחיין או גולש עם ליקוי ראייה שצריך למצוא פתרון לתיקון הראייה בתוך המים, שכולל גם הגנה מהשמש.

כשאנו ניגשים לבחור משקפיים לפעילות ספורט יש כמה משתנים שחשוב לשים אליהם לב, בין אם אתם עוסקים בספורט כתחביב, ובין אם אתם מתחרים מקצועיים:

  1. אוורור – כדי למנוע מצב בו באמצע הפעילות המשקפיים מתמלאים אדים עקב החום הנפלט מהגוף, חשוב לבחור מסגרת שצורתה מאפשרת כניסת ויציאת אויר. משקפיים המתכסים באדים באמצע פעילות גופנית יכולים לגרום לתאונות ופציעות.
  2. אחיזה – משקפיים שלא אוחזים היטב את הפנים יחליקו במגע עם הזיעה ויפריעו באמצע הפעילות הגופנית. חשוב לשים לב שגשר האף יושב היטב, וכי הידיות מחזיקות היטב את צידי הראש. ניתן להוסיף גם גומי מאחור שיימנע תזוזות או נפילות.
  3. חומר – בעיסוק בספורט חשוב לבחור משקפיים מחומר גמיש, כך שלא יישבר גם בעת פגיעה באזור העיניים, או כתוצאה מנפילה.
  4. הגנה מהשמש – ספורטאים שנמצאים בשמש שעות ארוכות זקוקים להגנה מירבית על העיניים מפני סנוור ומפני קרינת השמש. מומלץ לבחור בעדשות POLERIZED מקטבות, המעניקות 100% סינון מקרני UV מזיקות, ויעילות במיוחד במניעת סנוור.
  5. הגנה על העיניים – בחרו משקפיים עם עדשה רחבה להגנה מפני אבק. הקפידו לבחור עדשה חזקה ועמידה, שלא תשבר בעת מפגש עם אובייקטים כשאתם נעים במהירות רבה.
  6. ניגודיות – בספורט כל מאית שניה יכולה לעשות הבדל גדול. בין אם קביעת שיא, בהתחמקות ממפגע, או בניתור ברגע הנכון… ניגודיות העדשה בעצם מדגישה צבעים מסויימים, מאפשרת ראיה חדה יותר, ועל ידי כך גם מאפשרת להגיב מהר יותר לאובייקטים בסביבת הפעילות. חברת Oakley לקחה את התחום הזה צעד קדימה עם טכנולוגיית ה-Prizm, שמשפרת את חדות הראיה ומותאמת למגוון סוגי ספורט ומשטחים.
  7. עדשה כהה / בהירה – לשעה בה מתבצעת הפעילות הגופנית חשיבות רבה בבחירת צבע העדשה. עבור אלו המבצעים פעילות בשעות בהן השמש חלשה (לפני הזריחה, או אחרי השקיעה) מומלץ לבחור עדשות בהירות. מי שמבצע פעילות באמצע היום כדאי שייבחר עדשות כהות שימנעו סינוור מהשמש החזקה. ישנן עדשות פוטוכרומיות המסתגלות לתנאי אור משתנים אשר יתאימו למי שמבצע פעילות בשעות שונות של היום וצריך פתרון מתאים.
  8. מותג – כיום השוק רווי במשקפיים המיוצרים בסין, שאינם עומדים בתקן ולא מספקים את ההגנה הנדרשת לעין. כמו שלא הייתם רצים עם נעליים שאינן מספקות תמיכה לרגל, כך אל תתפתו לזיופים של משקפיים זולים. וודאו כי המשקפיים הם של מותג מוכר וידוע, רצוי כזה המתמחה בספורט.

עמוס ריינד, אופטומטריסט מנוסה, בעל חנות האופטיקה ‘ריינד אופטיקס’ ברשת מכבי ממבט ראשון וטריאתלוניסט חובב, פיתח תחום התמחות ייחודי להתאמת פתרונות אופטיים לספורטאים – ‘ספורטופטיקה’.  ספורטופטיקה היא השילוב בין מאפייני הפעילות הגופנית, סביבת הפעילות ולקות הראיה לבין הפתרון הטוב ביותר לשיפור ביצועים ולחוויה ספורטיבית מעולה.