הרכבת משקפיים במים

הקיץ כבר פה – כל מה שצריך לדעת על הרכבת משקפיים במים:

האם ניתן להיכנס עם עדשות מגע לבריכה? האם אפשר לצלול עם משקפי ראיה?
עמוס ריינד, אופטומטריסט מנוסה ובעל חנות האופטיקה ‘ריינד אופטיקס’ עם התשובות.

עונת הרחצה נפתחה רשמית ורבבות של ישראלים כבר מילאו את חופי הים. אך עבור כמחצית מהאוכלוסיה מדובר בפעילות שדורשת הסתגלות והתאמה, בשל השימוש בפתרונות ראיה כמו משקפיים או עדשות מגע. אז מה הם הפתרונות הקיימים כיום למי שזקוק לתיקון ראיה בים או בבריכה? ואיך בוחרים את הפתרון המתאים ביותר?

 

עמוס ריינד, אופטומטריסט מנוסה, בעל חנות האופטיקה ‘ריינד אופטיקס‘ ברשת מכבי ממבט ראשון  ומפתח התמחות להתאמת פתרונות אופטיים לספורטאים (‘ספורטופטיקה’) עונה על שאלות ומסביר כל מה שצריך לדעת על פעילות במים – למתרחצים וגם לספורטאים.

 

 

מה הקושי העיקרי של מי שזקוק לתיקון ראיה במים?

אנשים הסובלים מקוצר ראייה עם מרשמים גדולים מתקשים באוריינטציה בבריכה או בים. משום שאי אפשר להכנס עם משקפי ראיה למים (אפשר אבל הם יתמלאו טיפות במהירות ועלולים ליפול ולהאבד), אפילו ההליכה מאזור הישיבה לתוך המים עשויה להיות מאתגרת עבור אותם אנשים. קוצר ראיה עלול להפריע בשהייה בים מצבים בהם רוצים לראות את הילדים מתרחצים מרחוק או לשמור על קשר עין עם הציוד שנשאר על החוף.

בשחיה בבריכה ניתן להסתדר מאחר ויש הגדלה טבעית של העצמים תחת המים. בים זה סיפור אחר, הדורש פתרון ייעודי.

 

מה הם הפתרונות הקיימים כיום?

את הפתרונות האופטיים הקיימים כיום אנו מחלקים לפי סוג ואזור הפעילות:

  • טבילה, רחצה – משקפיי שמש עם עדשות אופטיות המספקות הגנה גבוהה מפני קרינת השמש.
  • פעילות מעל פני המים (סאפ, קייאקים, גלישה, חתירה) – הפתרון הטוב ביותר הוא משקפיים אופטיים ייעודיים עם פילטרים מתאימים, או שימוש בעדשות מגע עם משקפי שמש מעליהן להגנה. רצוי לבחור במשקפי שמש שיכסו את כל אזור העיניים וימנעו כניסה של רסיסי מים לעיניים.
  •  פעילות שחייה או צלילה – ניתן כיום להתאים למשקפות שחיה וצלילה עדשות אופטיות בצבע כהה או בהיר, בהתאם לכמות האור במקום השחייה (בריכה מקורה, או בים).

במה שונה עדשה למשקפי צלילה מעדשת משקפי ראיה? האם הבדיקה היא שונה?

עדשות ראייה כיום עשויות לרוב מפלסטיק, המקטין את סכנת השבירה ואת המשקל. העדשות של משקפות הצלילה לעומת זאת, עשויות מזכוכית מחוסנת הנדרשת לעמוד בלחצים תת ימיים.

בדיקת הראייה עבור משקפות צלילה היא מזהה למשקפיים רגילים, אולם מומלץ לבחור אופטומטריסט שידע לאתר ולברר את הצרכים השונים של הפעילות ויוכל לתת בסופו של דבר מענה מדויק לכל סוג של פעילות.

 

אפשר להיכנס עם עדשות מגע למים?

בהחלט אפשר להיכנס עם עדשות למים, לבריכה או לים. עבור רוב האנשים זה יהיה פתרון מועדף בשל הנוחות. אך יש לקחת בחשבון מספר דברים:
– העדשה יכולה להחליק החוצה במגע עם המים. (היא לא יכולה להיאבד בעין, אין מה לדאוג)
– העדשה סופחת לתוכה משקעים וזיהומים הנמצאים במי הבירה או הים.
לכן חשוב ביותר להסיר העדשות מיד בתום הפעילות המים ולחטא את העדשות בחומר ייעודי או להחליפן.

בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם אופטומטריסט מומחה שיאתר את הצרכים המדויקים וימליץ על הפתרון הנוח ביותר עבור המרשם ואופן השימוש הפרטני לכל אחד.