משקפי ראייה לילדים פעילים

משקפי ראייה לילדים פעילים

אין ילד שלא אוהב לרוץ, לשחק בחוץ ולהשתולל. עבור ילדים המרכיבים משקפי ראיה, פעילויות אלו עשויות להיות מורכבות יותר ובמקרים מסוימים אף להוביל לפציעות. מהן הסכנות להן חשופים הילדים ומהם הפתרונות האפשריים?

עמוס ריינד, אופטומטריסט מנוסה ובעל חנות האופטיקה ‘ריינד אופטיקס’ מסביר.

הילדים יוצאים בקרוב לחופש הגדול, שמביא עימו חוויות ופעילויות רבות. בין אם מדובר בקייטנות, במשחק כדור עם החברים, או בטיולי אתגרים. עבור ילדים המרכיבים משקפיים גם חוויות יומיומיות עלולות לטמון בחובן סכנות פציעה שנגרמות על ידי כדור או מכה לא מכוונת במשקפיים.

אז מה אפשר לעשות כדי להגן על העיניים מבלי לפגוע בחופש הפעולה של הילד?

עמוס ריינד, אופטומטריסט מנוסה, בעל חנות האופטיקה ‘ריינד אופטיקס’ ברשת מכבי ממבט ראשון ומפתח התמחות להתאמת פתרונות אופטיים לספורטאים (‘ספורטופטיקה’) עונה על שאלות ומסביר כל מה שצריך לדעת על הרכבת משקפים לילדים שעוסקים בפעילות ספורטיבית.

מהן הסכנות בהרכבת משקפי ראיה בעת פעילויות ספורטיביות ומשחקים?

בפעילויות ספורט הכוללות משחקי כדור למשל קיים חשש מפגיעת כדור בפנים, או מפגיעת גוף על ידי אחד המשתתפים. פגיעה חזקה במסגרת המשקפיים עלולה לגרום לשבר בארובת העין ואפילו חמור מכך, לנזק בקרנית העין במקרה של שבר בעדשת המשקפיים. בשנים האחרונות נתקלתי בלא מעט מקרים של ילדים שחוו פציעה סמוך לעין, או בתוך העין. פציעות כאלו עלולות לגרום אף לאובדן הראייה, דבר שניתן בהחלט למנוע באמצעות משקפי מגן ייעודיים. גם המקרים החמורים פחות, שמסתיימים רק במשקפיים שבורים, יכולים להכביד כלכלית, ו’לנטרל’ את הילד עד שייקבל משקפיים חדשים.

אילו פתרונות יש היום לילדים פעילים הזקוקים לתיקון ראיה?

יש היום כמה פתרונות שניתן להתאים לילד בהתאם לסוג הפעילות שהוא מבצע:
לילדים שמשתתפים במשחקי כדור, בין אם במסגרת חוג או משחק עם חברים, ניתן להתאים משקפי מגן העשויים מחומרים גמישים ועמידים המצויידים בכריות גומי רכות להגנה מקסימלית על אזור העיניים. כמו כן ניתן לחבר רצועה מיוחדת שמקבעת את המשקפיים לראש ומונעת תזוזה של המשקפיים כך שלא יפריעו או ייפלו במהלך הפעילות (ריצה, משחק כדור).
עבור ילדים העוסקים באתלטיקה וספורט אירובי כמו ריצה או רכיבה על אופניים, נמליץ על פתרונות כמו של המבוגרים – משקפי ספורט מחומרים עמידים, שמגיעים במידות קטנות במיוחד עבור ילדים. וכך ניתן לשלב בעדשות המשקפיים גם את התיקון האופטי הדרוש בהתאמה אישית.
פתרון נוסף, שיכול להתאים לילדים מעל גיל 10 הוא עדשות מגע רכות, שיכולו להרכיב לבד לאחר הדרכה מקצועית של אופטומטריסט.

האם יש צורך להקפיד על הרכבת משקפיים גם כשהילד משחק בבריכה או בים?

בפעילות מים חשוב להגן על העיניים בעיקר מפני השמש וניתן להתאים לילד משקפי שמש אופטיים. אך מהיכרותי עם ילדים, רובם מעדיפים לא להרכיב משקפיים כדי שיוכלו לצלול ולשחות בחופשיות.

על מה הכי חשוב להקפיד כשקונים משקפיים לילד שעוסק בספורט?

הדבר הכי חשוב כשבוחרים מסגרת לכל ילד, הוא הנוחות. שהמשקפיים ישבו היטב על הפנים, ולא ילחצו או יחליקו על האף ובעצם יפריעו לילד.
חשוב לברר עם האופטומטריסט מאיזה חומר עשויות המשקפיים, ולבחור בחומר גמיש ועמיד כמו גומי או פוליקרבונט, שלא יישברו גם בעת נפילה או פגיעה.
צריך לבחור מסגרת שתעניק כיסוי רחב בזוויות שונות של העין. בניגוד למשקפיים שמתאימים לישיבה בכיתה או לצפייה בטלויזיה כשהילד מסתכל קדימה רוב הזמן, בעת פעילות ספורט הילד מסתכל גם למעלה, למטה ולצדדים, וחשוב שהמשקפיים יענו על הצורך הזה.
בדקו את האחיזה של המשקפיים על הפנים, כך שהמשקפיים לא ייפלו בקלות אך גם לא ילחצו יתר על המידה. גומי שמחובר למשקפיים ויושב על הראש יכול להיות פתרון מצוין למניעת נפילה של המשקפים.
וגורם אחרון אך לא פחות חשוב בבחירת המשקפיים הוא העדפת הילד. אם הילד לא יאהב את המשקפיים שתבחרו לו הוא פשוט לא ירכיב אותן. מומלץ לתת לילד כמה אפשרויות של דגמים או צבעים שונים שיוכל לבחור את הזוג שהוא אוהב.